Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

10 wskazówek, jak przestać chrapać

2023-03-29
10 wskazówek, jak przestać chrapać

 

Chrapanie.

Uporczywy problem, który każdej nocy nie pozwala zasnąć milionom ludzi na całym świecie. Wiele osób „cierpi” na chroniczny brak snu z powodu chrapania. Co roku publikowane są duże ilości badań, wprowadzane są dziesiątki samopomocy na rynek  ora niezliczone cudowne lekarstwa. Wszystkie twierdzą, że położyły kres temu irytującemu „zaburzeniu”. My mamy dla was bardziej naturalne rady.

Jak powstaje chrapanie?

Kiedy śpisz, twoje mięśnie się rozluźniają. Twój język jest również mięśniem, a kiedy się rozluźnia, zakrywa część gardła. W ten sposób dochodzi do zwężenia dróg oddechowych między nosem a strunami głosowymi. Rezultatem jest ryczący dźwięk, który nazywamy chrapaniem.

 

Wpływ chrapania na zdrowie

Przede wszystkim częściej chrapiemy, gdy jesteśmy przeziębieni, ale niektórzy robią to każdej nocy. Chrapanie jest szkodliwe nie tylko dla snu partnera chrapiącego w łóżku, ale także dla zdrowia chrapiącego. Aż jedna trzecia chrapiących z czasem ma problemy zdrowotne. Ponieważ drogi oddechowe są częściowo zamknięte podczas chrapania, krew otrzymuje mniej tlenu. W dłuższej perspektywie może to powodować problemy z układem krążenia. Rozwiązanie tego problemu jest zatem sprawą zarówno chrapiącego, jak i partnera chrapiącego. Istnieją różne sposoby:

1. Wykonuj ćwiczenia, aby zatrzymać chrapanie

Brytyjski laryngolog Mike Dilkes niedawno opublikował książkę „Przestań chrapać”. W tej książce znajdziesz proste ćwiczenia, które mogą zmniejszyć chrapanie, a nawet całkowicie je zatrzymać. Wyróżniamy dla Ciebie dwa z nich: "ściągacz do języka" i "pytona".

Podczas pierwszego ćwiczenia wysuń język jak najdalej do przodu. Następnie przysuń czubek języka do nosa i przesuń język w kierunku podbródka. Teraz przesuń język w kierunku lewego, a następnie prawego policzka. Powtórz to ćwiczenie 10 razy z dużą prędkością. W przypadku drugiego ćwiczenia, zwanego pytonem, najpierw wykonaj opóźnione połykanie. Spróbuj przedłużyć ten ruch przez 5 sekund i utrzymuj jak największy ucisk w gardle. Powtórz to ćwiczenie pięć razy.

 

2. Nie jedz tuż przed pójściem spać

Jeśli zjesz obfity posiłek na dwie godziny przed snem, istnieje duże prawdopodobieństwo, że tej samej nocy zaczniesz chrapać. Spożywanie dużych ilości tuż przed snem spowoduje większe obciążenie płuc w nocy, przez co oddychanie stanie się cięższe. Powoduje to większą cyrkulację powietrza i większe prawdopodobieństwo chrapania.

 

3. Utrzymuj zdrową wagę

Nadwaga może powodować chrapanie. Wystarczająca ilość ruchu i zdrowa dieta są zatem nie tylko korzystne dla dobrego zdrowia, ale mogą również zapobiegać chrapaniu.

4. Naucz się śpiewać

Podczas lekcji śpiewu trenujesz mięśnie gardła, których na co dzień rzadko używasz. Kiedy te mięśnie stają się silniejsze, chrapanie może się zmniejszyć.
 

5. Śpij na boku, aby zapobiec chrapaniu

Wolisz spać na plecach? Spróbuj zasnąć na boku. Bardziej prawdopodobne jest to, że  będziesz chrapać, gdy śpisz na plecach. Dzieje się tak, ponieważ rozluźniają się mięśnie, takie jak języczek i język. Kiedy leżysz na plecach, blokuje to drogi oddechowe. 

 

6. Spróbuj sztuczki z piłką tenisową

Chrapanie często idzie w parze ze spaniem na plecach. Dlatego zaleca się spanie na boku. Jeśli to nie zadziała, bo we śnie automatycznie przewracasz się na plecy, spróbuj sztuczki z piłką tenisową. Wszyj piłkę tenisową w starą koszulkę. To sprawi, że spanie na plecach będzie bardzo niewygodne i automatycznie położysz się na boku. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, spanie na boku prawdopodobnie po kilku tygodniach będzie naturalne i będziesz mógł zasnąć bez piłki tenisowej.

 

7. Unikaj alkoholu

Alkohol osłabia układ nerwowy i mięśnie. W szczególności sprawia, że język jest obwisły więc powoduje odgłosy chrapania. Tęsknisz za dobrym snem? Unikaj alkoholu.

8. Upewnij się, że masz wystarczająco dużo snu

Może się to wydawać trochę oczywiste, ale mimo wszystko warto o tym wspomnieć. Zdrowy i regularny sen przeciwdziała chrapaniu.

 

9. Lecz swoje przeziębienie

Kiedy jesteś przeziębiony, twój nos jest zatkany i musisz oddychać przez usta, co zwiększa ryzyko chrapania. Dlatego należy leczyć przeziębienie na wczesnym etapie. Na przykład użyj aerozolu do nosa, aby ułatwić oddychanie i zmniejszyć ryzyko chrapania.

 

10. Wskazówka dla partnerów: zatyczki do uszu do spania

Czy masz partnera, który brzmi tak, jakby podczas snu wyciął cały las? A czy próbowałeś już wszystkiego, aby przestać chrapać bez rezultatów, nawet z naszymi wskazówkami powyżej? Firma Alpine ma dla Ciebie ofertę zatyczek przeznaczonych do takich celów.

Źródło: Alpine Hearing Protection

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.99 / 5.00 67 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-03-31
Szybka wysylka
2023-12-25
profesjonalnie i ekspresowo
pixel